Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Tematy dotyczące wiatrówek

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Popatrz z jak cienkiego drutu jest ta sprężyna. Żadna sprężyna zastosowana do napędu tłoka nie będzie się tak odkształcać bo jest zbyt sztywna. Gdyby sprężyna w systemie się tak odkształcała to prowadnice non stop by się urywały - nie są metalowe.
Ale dzięki, że zwróciłeś uwagę na rozwijanie się sprężyny i zwiększenie jej średnicy - o tym nie pomyślałem. Ale to tylko popiera moją teorię, że sprężyna prowadzi od tyłu tłok. Jeżeli sprężyna jest dobrana tak, że po całkowitym napięciu prawie dotyka ścianek cylindra to tym bardziej ustawia go prostopadle do swojej osi. Ja mam cały czas na myśli etap strzału a nie napinania sprężyny.
Ostatnio zmieniony 07 lutego 2023, 10:04 przez -Kris-, łącznie zmieniany 1 raz.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
czemar
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 1418
Rejestracja: 17 marca 2007, 08:55
Tematy: 23
Lokalizacja: Koło/ZŁota
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: czemar »

Sprężyna zawsze się odkształci przy napinaniu. Minimalnie i rzadko kiedy symetrycznie , co wymusza zachowanie luzu na takie zmiany średnicy w tłoku.
Jeśli spasujesz wszystko na styk to albo nie napniesz karabinka albo nie oddasz już strzału.
Wyboczenie niesymetryczne jest powodowane przegubową konstrukcją prowadnicy , nie są to oczywiście jakieś wielkie ilości, ale jeśli zrobisz system na styk powiedzmy z dokładnością 0,05 w tłoku to wierz mi będziesz miał zagwozdkę jak to potem bezpiecznie rozmontować.
Piszę to z własnego doświadczenia bo kiedyś sam popełniłem taki błąd.
Musiałem na szybko robić przyrząd.
M.
Vortex na Kruszynie :one:
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Na 100% masz rację. Ja nawet nie pomyślałem o innych sprężynach niż firmowe oryginały.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Może ktoś zamieści zdjęcie tłoka i obudowy ze śladami tarcia lub wytartą sprężynę i jej ślady wewnątrz tłoka.
A co myślicie o takiej odpowiedzi na pytanie: dlaczego nawet w renomowanych wiatrówkach sprężyna czasami dzwoni?
Odp: Bo jest swobodna i niczego nie dotyka :idea:
Ostatnio zmieniony 07 lutego 2023, 10:37 przez -Kris-, łącznie zmieniany 1 raz.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9714
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

Fabryczne gamo ery nowożytnej. Większość fabrycznych systemów tak wygląda bo nikt tam niczego nie pasuje. A nawet jak się spasuje większość sprężyn jest ściskana powiedzmy w 70-80%. Więc mają tendencję do wybaczania, a więc dociskania tłoka do ścianki cylindra, a więc tarcia cały czas. To jest bardzo ładny stan jeszcze bo nowe. Po przebiegu "wąż" potrafi mieć odchylenie kilka centymetrów po wyjęciu.

Obrazek
Awatar użytkownika
czemar
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 1418
Rejestracja: 17 marca 2007, 08:55
Tematy: 23
Lokalizacja: Koło/ZŁota
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: czemar »

Wiesz co do tłoka to wystarczy rozmontować fabryczny system z przebiegiem paczki śrutu i już widać tłok błyszczący się w tylnej części.
To jest dowód na występowanie tarcia , co do sprężyny to jej wytarcie z zewnątrz zazwyczaj powstaje z powodu ocierania o nią dźwigni napinacza .
Wierz mi lub nie nie jesteś pierwszy i jak pokazuje życie nie ostatni , który rozmyśla i kmini w tym temacie .
Kiedyś był tu jeden taki magik co próbował wciskać w tłok smar smarownicą i pisał elaboraty na potwierdzenie słuszności swoich teorii .
Wiatrówki to nie są promy kosmiczne , choć czasem niektórzy piszą o swoich powiedzmy modyfikacjach niczym o fizyce kwantowej . A wystarczą podstawy mechaniki ba poziomie dawnej szkoły zawodowej o profilu mechanik maszyn np. :one:
Tak czy inaczej każde rozwiązanie będzie dobre o ile jest trwałe, przemyślane i poprawia kulturę pracy .
Są prowadnice zewnętrzne, wewnętrzne, z boramidu , stali , brązu itd każdemu wedle uznania i woli . Byle nie mierzyć jedną miarą wszystkich i każdego bo czasem decydują dziesiąte jak nie setne części milimetra .
M.
Vortex na Kruszynie :one:
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Mam zamiar w przyszłości kupić sobie lepszy czyli droższy karabinek i dlatego zastanawiam się dlaczego renomowana fabryka robi coś tak a nie inaczej. Staram się też określić co powinno się poprawić a co można poprawić. To wszystko, żadnej wielkiej filozofii :piwo:

A co do zdjęcia Gamo, to fabryka nałożyła tyle smaru na tłok? Na mój rozum to będzie wieczny diesel
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
czemar
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 1418
Rejestracja: 17 marca 2007, 08:55
Tematy: 23
Lokalizacja: Koło/ZŁota
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: czemar »

Popatrz na Youtube jak magicy smarują niby tuning kity i wszystko będzie jasne .
Co do lepszego karabinka , czego byś nie kupił i tak trzeba dopieścić żeby to działało jak trzeba .
Masz Hw30 moim zdaniem nie warto kombinować bo to dobry sprzęt .
M.
Vortex na Kruszynie :one:
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Tak mnie nosi aby nabyć coś z górnej półki sprężynówek (PCP- mnie nie kręcą). Myślę o HW 97KT, lub TX200 MK3. HW ciężki ale bardziej mi się podoba. I tak sobie dumam i dumam i dumam.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Ale wracając do meritum sprawy. Czy wiedza na dzień dzisiejszy mówi, że uszczelkę tłoka smaruje się tylko smarem silikonowym czy dopuszczalne jest też smarowanie olejem sprężarkowym lub syntetycznym silnikowym - widziałem na YT jak do TX200 stosowali 5W30
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Marysh
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 144
Rejestracja: 18 lipca 2016, 21:50
Tematy: 2
Lokalizacja: Zaolzie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Marysh »

Na uszczelkę tłoka ( i to tylko na boczną ścianę) daj smar silikonowy w ilości 0,000001 grama na metr kwadratowy :-D Po prostu otrzyj o wargę resztki z linii papilarnych na maluszku.
krzysiek_-199
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 77
Rejestracja: 19 września 2008, 14:54
Tematy: 3
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: krzysiek_-199 »

Kris -kombinujesz czy kupić HW 97 czy TX Mk3 -mam obydwa -tak samo celne -dla mnie też ta HW ładniejsza -w tej HW może się (ale nie musi) zrobić tzw "pływająca lufa"-poczytaj o tym -to jak punktowe spawy trzymające lufę pękną-hogan załatwiał to 3 śrubkami na kleju. Większa różnica jeszcze taka że TX tłok jest pchany cylindrem od czoła przy napinaniu (tak samo ta HW) ale ma tłok "obrotowy" i dlatego z tym można robić cuda wianki jak np cylinder śr 22 mm -czy to lepsze ? niech ktoś z "turniejowców" co to ma napisze czy sprawdziło się to w boju czyli na turnieju -czy zajmują wyższe lokaty? TX się szybciej i łatwiej rozbiera i pomimo że spust Record jest bardzo dobry to moduł spustowy w TX-ie jednak lepszy.
bruno_Hof
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 472
Rejestracja: 02 lutego 2023, 21:43
Tematy: 7
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: bruno_Hof »

krzysiek_-199 pisze: 20 lutego 2023, 14:57 w tej HW może się (ale nie musi) zrobić tzw "pływająca lufa"-poczytaj o tym -to jak punktowe spawy trzymające lufę pękną-hogan załatwiał to 3 śrubkami na kleju.
W fabrycznej HW97,lufa nie jest przyspawana,jest przymocowana kołkiem do systemu.
HW95K HW50S
Awatar użytkownika
slawol75
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 316
Rejestracja: 19 lipca 2009, 10:49
Tematy: 7
Lokalizacja: WSST Strzelec
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: slawol75 »

krzysiek_-199 pisze: 20 lutego 2023, 14:57 i pomimo że spust Record jest bardzo dobry to moduł spustowy w TX-ie jednak lepszy.
Mam styczność z oba spustami. Nie widzę tej przewagi TX nad HW. Wszystko kwestia ustawienia. Spróbuj kupić zapadkę spustu do tx, która często się wyciera (jeśli nie strzela się od święta oczywiście). W Hw z porządnego materiału, i spust dostępny. W tx też, ale z całym korkiem. A jakość to loteria....
zawsze środkiem krzyża :-D
krzysiek_-199
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 77
Rejestracja: 19 września 2008, 14:54
Tematy: 3
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: krzysiek_-199 »

Jakim kołkiem? Lufa do korpusu jest po bokach przyspawana dwoma punktowymi spawami i oszlifowana co dokładnie widać. A są jakieś HW 97 niefabryczne?-pierwsze słyszę -chyba nie miałeś tej wiatrówki w rękach. Moduły spustu- moja opinia: obydwa da się ustawić jak się chce jednak w HW 97 na cynglu są dwa wałeczki i dwa stopnie oporu spustu są "wymuszone" a w TX-ie są dwie śrubki imbusowe i dwa stopnie oporu można ustawiać dowolnie. Moduł spustu w TX-ie jest po prostu ulepszonym i stuningowanym spustem z Rekorda -ma tyle samo elementów ale wszystko jest perfekcyjnie dopracowane -choćby sama śruba twardości -w Rekordzie wystaje i przeszkadza w odsunięciu cyngla do tyłu-w HW jedna dźwignia jest wygiętą blaszką a pomiędzy wygięciem śrubka regulacji czułości. W TX-ie cały moduł spustu b łatwo wyjąć w odkręcając jedną śrubę i wychodzi system-dla mnie bajka -to bardzo udana i perfekcyjna konstrukcja. W układzie spustowym TX-a w bezpieczniku strzału identycznym jak w HW łamie się ten bolec (główny element tego bezpiecznika) a w Rekordzie nie. Pozdrawiam Obydwie te wiatrówki to wspaniałe sprężynówki ( HW tańsza).
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wiatrówki”